
zaterdag, januari 21, 2006
Prijsuitreiking WNF-Ranger Photo Award 2005
Vandaag heeft de 12-jarige Mark Meinema uit Borger in het Museon in Den Haag de WNF-Ranger Photo Award 2005 in ontvangst mogen nemen. Hij ontving de Award voor zijn foto van een schildpad die vermoeid terug naar zee kruipt nadat ze haar eieren heeft begraven in het zand.
Naast eerste-prijswinnaar Mark Meinema vielen ook Jeanet Kuit (15 jaar) uit Balk en de 11-jarige Yannick Oonincx uit Breda in de prijzen. Jeanet Kuit won de tweede prijs voor haar foto van een kikker te midden van kikkerdril. De derde prijs ging naar Yannick Oonincx voor zijn foto van een doodshoofdaapje op Apenheul.
De jury bestond dit jaar uit de 11-jarige Miles Kooren (winnaar van de WNF-Ranger Photo Award 2004), Willem Kolvoort (natuurfotograaf) en Pim Veth, ambassadeur van de WNF-Rangerclub. De jury vond de foto van Mark Meinema het beste vanwege de prachtige compositie en de geweldige dynamiek: “De aanstaande moeder kruipt vermoeid terug naar de zee. Nu al wist het zeewater de sporen uit en even later zal niets meer herinneren aan haar inspanningen op het strand. De straks uitkomende schildpadjes zullen nooit weten wie hun moeder is. Een foto waaruit heel erg mooi de essentie van het tijdelijke blijkt. Een prachtige compositie met de schildpad en het water boven in de foto en een geweldige dynamiek van de naar zee lopende sporen. Daarbij is het heel goed dat die sporen niet in het midden van de foto geplaatst zijn”.

Naast eerste-prijswinnaar Mark Meinema vielen ook Jeanet Kuit (15 jaar) uit Balk en de 11-jarige Yannick Oonincx uit Breda in de prijzen. Jeanet Kuit won de tweede prijs voor haar foto van een kikker te midden van kikkerdril. De derde prijs ging naar Yannick Oonincx voor zijn foto van een doodshoofdaapje op Apenheul.
De jury bestond dit jaar uit de 11-jarige Miles Kooren (winnaar van de WNF-Ranger Photo Award 2004), Willem Kolvoort (natuurfotograaf) en Pim Veth, ambassadeur van de WNF-Rangerclub. De jury vond de foto van Mark Meinema het beste vanwege de prachtige compositie en de geweldige dynamiek: “De aanstaande moeder kruipt vermoeid terug naar de zee. Nu al wist het zeewater de sporen uit en even later zal niets meer herinneren aan haar inspanningen op het strand. De straks uitkomende schildpadjes zullen nooit weten wie hun moeder is. Een foto waaruit heel erg mooi de essentie van het tijdelijke blijkt. Een prachtige compositie met de schildpad en het water boven in de foto en een geweldige dynamiek van de naar zee lopende sporen. Daarbij is het heel goed dat die sporen niet in het midden van de foto geplaatst zijn”.

vrijdag, januari 20, 2006
Volkskrant, nog steeds sponsored by Canon
Vandaag in de Volkskrant een artikeltje over Konica Minolta.
En wat lezen we daar?
"Canon liep ook voorop bij de overgang naar de digitale camera."
Daar gaan we weer. Nadat Kodak enkele jaren alleenheerser was op het gebied van professionele digitale spiegelreflexcamera's kwam de doorbraak in het voorjaar van 2000 met de introductie van de Nikon D1. Wie dat jaar sportfotografen bij het EK voetbal zag rondlopen, zag alleen de Nikon D1! Vervolgens kwam Nikon in 2001 met de D1X, en pas daarna kwam Canon met de EOS 1D (die in oktober 2001 werd aangekondigd en pas in februari-maart 2002 beschikbaar was.)
Canon liep dus niet voorop. Maar elk positief artikeltje over Canon levert de betreffende Volkskrant-journalist weer een tegoedbon of zelfs een gratis camera op, dus kunt u naar het waarheidsgehalte van hun beweringen raden.
En wat lezen we daar?
"Canon liep ook voorop bij de overgang naar de digitale camera."
Daar gaan we weer. Nadat Kodak enkele jaren alleenheerser was op het gebied van professionele digitale spiegelreflexcamera's kwam de doorbraak in het voorjaar van 2000 met de introductie van de Nikon D1. Wie dat jaar sportfotografen bij het EK voetbal zag rondlopen, zag alleen de Nikon D1! Vervolgens kwam Nikon in 2001 met de D1X, en pas daarna kwam Canon met de EOS 1D (die in oktober 2001 werd aangekondigd en pas in februari-maart 2002 beschikbaar was.)
Canon liep dus niet voorop. Maar elk positief artikeltje over Canon levert de betreffende Volkskrant-journalist weer een tegoedbon of zelfs een gratis camera op, dus kunt u naar het waarheidsgehalte van hun beweringen raden.
donderdag, januari 19, 2006
Met schaar en Pritt-stift
Het Leidsch Dagblad is ook niet vies van een beetje fotosjoppen, getuige de voorpagina van afgelopen zaterdag. Met wat nijvere huisvlijt zijn enkele ANP-foto's van Olaf Kraak in elkaar geknutseld, zodat het lijkt alsof schaatser Gerard van Velde somber kijkt terwijl zijn concurrent Jacques de Koning winnend over de streep komt.


Zéééker een Leica, met Summicron of Summilux!
Op de weblog van politicus Jan Marijnissen staat een vermakelijke discussie over de foto die de Zilveren Camera won.
Let vooral op deze hilarische betweter-bijdrage:
Dit is een typische Leica foto, waarschijnlijk met een summicron of summilux 24 mm.
Geen digitale foto.
Helaas zijn er enkele hoofden “afgesneden”. Er spreekt eerder gelatenheid uit dan verdriet.
Het hoofdmotief is teveel naar rechts gecentreerd.
Wat is hier gaande? Wat is het verhaal van de foto zelf en niet het verhaal van de fotograaf? Het lijkt er op dat het kind ieder moment weer kan opstaan.
Qua compositie had het beter gekund. Een stukje minder aan de linkerkant bijvoorbeeld.
Zo zou een vakjury moeten oordelen.
Ik heb wel betere winnende foto’s gezien.
Reactie van Gandalf
Met dank aan Thomas Schlijper voor deze tip.
Let vooral op deze hilarische betweter-bijdrage:
Dit is een typische Leica foto, waarschijnlijk met een summicron of summilux 24 mm.
Geen digitale foto.
Helaas zijn er enkele hoofden “afgesneden”. Er spreekt eerder gelatenheid uit dan verdriet.
Het hoofdmotief is teveel naar rechts gecentreerd.
Wat is hier gaande? Wat is het verhaal van de foto zelf en niet het verhaal van de fotograaf? Het lijkt er op dat het kind ieder moment weer kan opstaan.
Qua compositie had het beter gekund. Een stukje minder aan de linkerkant bijvoorbeeld.
Zo zou een vakjury moeten oordelen.
Ik heb wel betere winnende foto’s gezien.
Reactie van Gandalf
Met dank aan Thomas Schlijper voor deze tip.
Esquire exposeert bij MENDO: kunst voor een goed doel
Unieke foto-expositie; 20 muzen van bekende modefotografen
Mannen lifestyle tijdschrift Esquire exposeert bij de Amsterdamse gallery MENDO. 20
Bekende modefotografen portretteerden hun muze: Alek Bruessing, Femke Reyerman,
Dirk Lambrechts, Paul Berends, Daan Brand, Jeroen Mantel, Eitan Lee, Andrea Klarin,
Alique, Carli Hermès, Bernard Bertrand, Klaas Jan Kliphuis, Stephen Elledge, Paul Posse, Fritz Kok, Nick Kidman, Edland Man, Oof Verschuren, Paul van Raalte en Anne Reinke.
De expositie loopt van zaterdag 28 januari tot en met zondag 12 maart 2006 en is
onderdeel van de Amsterdam International Fashion Week. De foto’s van de 20 muzen
worden geveild en de opbrengst gaat naar ‘Right To Play’ de organisatie van Olympisch
schaatskampioen Johann Olav Koss. Bieden kan ook op www.esquire.nl en www.mendo.nl. De veiling loopt tot en met 12 maart 2006.
De opening van de expositie in gallery MENDO – op zaterdag 28 januari om 14.00 uur in de Berenstraat, hartje Amsterdam – is een officieel programmapunt van de Amsterdam
International Fashion Week.
Bron: persbericht Coebergh Communicatie.
Mannen lifestyle tijdschrift Esquire exposeert bij de Amsterdamse gallery MENDO. 20
Bekende modefotografen portretteerden hun muze: Alek Bruessing, Femke Reyerman,
Dirk Lambrechts, Paul Berends, Daan Brand, Jeroen Mantel, Eitan Lee, Andrea Klarin,
Alique, Carli Hermès, Bernard Bertrand, Klaas Jan Kliphuis, Stephen Elledge, Paul Posse, Fritz Kok, Nick Kidman, Edland Man, Oof Verschuren, Paul van Raalte en Anne Reinke.
De expositie loopt van zaterdag 28 januari tot en met zondag 12 maart 2006 en is
onderdeel van de Amsterdam International Fashion Week. De foto’s van de 20 muzen
worden geveild en de opbrengst gaat naar ‘Right To Play’ de organisatie van Olympisch
schaatskampioen Johann Olav Koss. Bieden kan ook op www.esquire.nl en www.mendo.nl. De veiling loopt tot en met 12 maart 2006.
De opening van de expositie in gallery MENDO – op zaterdag 28 januari om 14.00 uur in de Berenstraat, hartje Amsterdam – is een officieel programmapunt van de Amsterdam
International Fashion Week.
Bron: persbericht Coebergh Communicatie.
Hans Aarsman bezingt de Heer
In de Volkskrant vandaag gaat Hans Aarsman op de religieuze toer wanneer hij een lofzang aanheft op de foto van Sven Torfinn die de Zilveren Camera won. Er komt zelfs een bijbeltekst uit zijn mond: 'Hetgeen geweest is, dat is nu. En wat zal zijn, dat is al geweest. En God zoekt het voorbijgaande.' (Prediker 3:15)
Overigens heeft hij het over een meisje in een wit jurkje, terwijl lezers van deze site wel weten dat het om een geel jurkje gaat.
Overigens heeft hij het over een meisje in een wit jurkje, terwijl lezers van deze site wel weten dat het om een geel jurkje gaat.
Gephotoshopte prijswinnaars vallen verkeerd
Persfotograaf Edwin Smulders (vooral bekend van zijn paparazzo-werk zoals de eerste foto van Máxima) neemt in het weekblad Story stelling tegen de toenemende manipulatie van nieuwsfoto's, in dit geval een foto van Pim Ras.
Ras won bij de Zilveren Camera een prijs voor zijn foto van operazanger Ernst-Daniël Smid. Daarbij maakte hij in Photoshop de achtergrond zwart.

Foto Pim Ras.
Om de manipulatie te bewijzen zet Smulders er zijn eigen foto van het moment tegenover. (zie onder)

Helaas is Pim Ras niet de enige persfotograaf die zijn toevlucht zoekt tot dit soort opzichtige trucjes. Ook collega's als Robin Utrecht (ANP) en Raymond Rutting (Volkskrant) bezondigen zich vaak aan dergelijk photoshop-geklooi van het sterk verdonkeren van randen tot aan compleet zwarte achtergronden. (Ik roep maar even in herinnering de koninklijke knutselfoto van Robin Utrecht.)
De betrokken fotografen zijn, als ze erop worden aangesproken, zelden bereid om inhoudelijk in te gaan op hun "werkwijze", en wijzen slechts op hun gevulde prijzenkast.
Maar zegt dat niet vooral iets over de wansmaak bij de Zilveren Camera-jury op dat gebied? Een jury, waarvan de voorzitter vindt dat een bal plakken in een voetbalfoto "moet kunnen", en met in haar midden een fotoredacteur van het AD die dagelijks foto's plaatst van Pim Ras?
Ras won bij de Zilveren Camera een prijs voor zijn foto van operazanger Ernst-Daniël Smid. Daarbij maakte hij in Photoshop de achtergrond zwart.

Foto Pim Ras.
Om de manipulatie te bewijzen zet Smulders er zijn eigen foto van het moment tegenover. (zie onder)

Helaas is Pim Ras niet de enige persfotograaf die zijn toevlucht zoekt tot dit soort opzichtige trucjes. Ook collega's als Robin Utrecht (ANP) en Raymond Rutting (Volkskrant) bezondigen zich vaak aan dergelijk photoshop-geklooi van het sterk verdonkeren van randen tot aan compleet zwarte achtergronden. (Ik roep maar even in herinnering de koninklijke knutselfoto van Robin Utrecht.)
De betrokken fotografen zijn, als ze erop worden aangesproken, zelden bereid om inhoudelijk in te gaan op hun "werkwijze", en wijzen slechts op hun gevulde prijzenkast.
Maar zegt dat niet vooral iets over de wansmaak bij de Zilveren Camera-jury op dat gebied? Een jury, waarvan de voorzitter vindt dat een bal plakken in een voetbalfoto "moet kunnen", en met in haar midden een fotoredacteur van het AD die dagelijks foto's plaatst van Pim Ras?
Konica Minolta stopt met fotografie
Het Japanse Konica Minolta stapt uit het foto- en camerawerk. Een aantal onderdelen, onder meer voor het maken van digitale camera's, gaat naar Sony. Een verkoopbedrag is niet genoemd.
Konica Minolta, dat ook kantoorapparatuur levert, meldde donderdag dat de krimp 3700 mensen hun baan kost. De personeelsreductie is volgens het bedrijf in lijn met eerder aangekondigde plannen om het totale bestand aan werknemers van 33.000 met 10 procent terug te brengen.
De onderneming gaat ervan uit dat het tot maart lopende boekjaar een verlies oplevert van 47 miljard yen (361 miljoen euro). Het bedrijf heeft ruim honderd jaar camera's gemaakt. Op de markt van digitale fotografie speelt Konica Minolta een ondergeschikte rol.
Bron: ANP.
Konica Minolta, dat ook kantoorapparatuur levert, meldde donderdag dat de krimp 3700 mensen hun baan kost. De personeelsreductie is volgens het bedrijf in lijn met eerder aangekondigde plannen om het totale bestand aan werknemers van 33.000 met 10 procent terug te brengen.
De onderneming gaat ervan uit dat het tot maart lopende boekjaar een verlies oplevert van 47 miljard yen (361 miljoen euro). Het bedrijf heeft ruim honderd jaar camera's gemaakt. Op de markt van digitale fotografie speelt Konica Minolta een ondergeschikte rol.
Bron: ANP.
Agentschappen moeten dokken voor handout foto's
Four news services, including The Associated Press, are refusing to pay a $1,200 fee imposed by NBC for photographs taken by the network inside the ballroom during the Golden Globe Awards.
The director of photography for NBC, Eric van der Werff, sent an e-mail Monday to AP, Reuters, Agence France-Presse, Getty News Service and WireImage. It said that NBC imposed the fee because it bought a new computer server and is providing technical support for distribution of the "handout" photos.
The Golden Globes are presented by the Hollywood Foreign Press Association, which has a long-standing rule of allowing only one NBC photographer inside the ballroom. This year the NBC photographer is Paul Drinkwater.
Of the five affected agencies, only WireImage had paid the fee by Friday.
"We feel strongly that as the Golden Globe Awards show is an event of high public interest around the world, news agencies should be allowed independent access to the ceremony, as we are at other major award ceremonies," said Santiago Lyon, AP's director of photography.
Bron: Washington Post.
The director of photography for NBC, Eric van der Werff, sent an e-mail Monday to AP, Reuters, Agence France-Presse, Getty News Service and WireImage. It said that NBC imposed the fee because it bought a new computer server and is providing technical support for distribution of the "handout" photos.
The Golden Globes are presented by the Hollywood Foreign Press Association, which has a long-standing rule of allowing only one NBC photographer inside the ballroom. This year the NBC photographer is Paul Drinkwater.
Of the five affected agencies, only WireImage had paid the fee by Friday.
"We feel strongly that as the Golden Globe Awards show is an event of high public interest around the world, news agencies should be allowed independent access to the ceremony, as we are at other major award ceremonies," said Santiago Lyon, AP's director of photography.
Bron: Washington Post.
woensdag, januari 18, 2006
Titanium Leica M7 geveild voor 90.000 euro
Photographer Sebastião Salgado has raised the money for 120,000 trees to preserve the Brazilian rainforest with the auction proceeds of one single camera. The all-titanium Leica model fetched 90,000 euros, a new world record for cameras built after 1945. The highest bid at the camera auction of the Viennese photography scene 'Westlicht' was made by a collector from Thailand by phone. The LEICA M7 with the special serial no. 3,000,000 was awarded to Salgado by Leica Camera AG in honor of his extensive and extremely human photographic work.
Particularly with his large-scale cycles 'Workers' and 'Migration', Salgado made important contributions to the discussion of topics that affect the whole of mankind. As a documentary photographer of human fates in times of poverty, suppression and war, for example, the Brazilian has captured not only fear and sorrow but also moments full of hope, pride, incredible energy and enormous will to survive. Sebastião Salgado has already won the prestigious Leica Oskar Barnack Award twice for his photographic work.
Bron: Leica.
Particularly with his large-scale cycles 'Workers' and 'Migration', Salgado made important contributions to the discussion of topics that affect the whole of mankind. As a documentary photographer of human fates in times of poverty, suppression and war, for example, the Brazilian has captured not only fear and sorrow but also moments full of hope, pride, incredible energy and enormous will to survive. Sebastião Salgado has already won the prestigious Leica Oskar Barnack Award twice for his photographic work.
Bron: Leica.
De Journalist over de Zilveren Camera
In de nieuwe editie van het blad De Journalist staat een artikel over Sven Torfinn en de Zilveren Camera. Ook online te lezen.
How about the Future of Film?
Since Carl Zeiss introduced the Zeiss Ikon rangefinder camera system - a 35 mm film camera - we keep receiving questions about our belief in the future of film.
In an era of digital hype, many people interested in high quality photo equipment question an investment in film-based gear. Even those who very well understand and appreciate the aspects in which film is clearly superior to digital imagery keep asking us: "Will film be available for me to operate my Zeiss Ikon camera in the future?"
We know that a variety of documentation applications of extreme importance rely heavily on silver halide film - if not for image origination, then at least for image archiving. Military aerial reconnaissance (often with Carl Zeiss aerial cameras and lenses) today relies on digital technology for immediate availability, but continues to use film for reliable long-term storage.
And so does "Hollywood". Carl Zeiss, as a leading supplier of lenses for the motion picture industry, can see day-in day-out, that the vast majority of feature films is still originated on silver halide film. Film is the medium of choice for long-term archiving, and is expected to remain so for the foreseeable future. This is why we are so confident about the future of film.
And how about Fujifilm and Kodak?
During a recent industry association meeting, we had the opportunity to speak about the future of film with Helmut Rupsch, Business General Manager, Fujifilm-Düsseldorf and Rainer Dick, Business General Manager, Kodak Digital & Film Imaging Systems.
Though both companies have been experiencing declining film sales over the last two years, as the amateur and professional photography markets transition from analog to digital, both gentlemen report still very healthy business with film. These two industry representatives, who are in a position to know the facts, confirm that neither company is considering stopping film manufacture. Both gentlemen are confident that their companies will continue to supply film – usable in the ZI camera and others – for decades to come.
Bron: Carl Zeiss.
In an era of digital hype, many people interested in high quality photo equipment question an investment in film-based gear. Even those who very well understand and appreciate the aspects in which film is clearly superior to digital imagery keep asking us: "Will film be available for me to operate my Zeiss Ikon camera in the future?"
We know that a variety of documentation applications of extreme importance rely heavily on silver halide film - if not for image origination, then at least for image archiving. Military aerial reconnaissance (often with Carl Zeiss aerial cameras and lenses) today relies on digital technology for immediate availability, but continues to use film for reliable long-term storage.
And so does "Hollywood". Carl Zeiss, as a leading supplier of lenses for the motion picture industry, can see day-in day-out, that the vast majority of feature films is still originated on silver halide film. Film is the medium of choice for long-term archiving, and is expected to remain so for the foreseeable future. This is why we are so confident about the future of film.
And how about Fujifilm and Kodak?
During a recent industry association meeting, we had the opportunity to speak about the future of film with Helmut Rupsch, Business General Manager, Fujifilm-Düsseldorf and Rainer Dick, Business General Manager, Kodak Digital & Film Imaging Systems.
Though both companies have been experiencing declining film sales over the last two years, as the amateur and professional photography markets transition from analog to digital, both gentlemen report still very healthy business with film. These two industry representatives, who are in a position to know the facts, confirm that neither company is considering stopping film manufacture. Both gentlemen are confident that their companies will continue to supply film – usable in the ZI camera and others – for decades to come.
Bron: Carl Zeiss.
ZEISS Lenses for Nikon F Mount
Carl Zeiss is about to introduce ZF, a new range of interchangeable lenses for Nikon SLR cameras, both analog and digital.
ZF lenses bring the highly acclaimed Carl Zeiss image quality to the Nikon SLR camera system, which has been the preferred equipment of millions of professional and ambitious amateur photographers for decades. ZF lenses can also be used on the Sinar m professional digital camera and a multitude of industrial video cameras.
ZF lenses provide Nikon F-mount cameras with the creative potential and phototechnical performance available so far only in the Contax system. ZF lenses feature unusually high mechanical quality, fixed focal length, very precise manual focussing, reliability, and exceptional durability. Special attention is paid to guarantee absolute color matching throughout the whole range of lenses resulting in state-of-the-art image quality.
The first ZF lens will be the Planar T* 1,4/50 ZF, which, in its Contax RTS version, was rated the world's best fast standard lens. It will be followed by the Planar T* 1,4/85 ZF, which in its Contax RTS version became known as a great portrait lens.
Both lenses will become available in spring 2006. The pricing will be suitable competitive with similar items in the Nikon F-system. Several more ZF lenses will be introduced during 2006.
ZF lenses bring the highly acclaimed Carl Zeiss image quality to the Nikon SLR camera system, which has been the preferred equipment of millions of professional and ambitious amateur photographers for decades. ZF lenses can also be used on the Sinar m professional digital camera and a multitude of industrial video cameras.
ZF lenses provide Nikon F-mount cameras with the creative potential and phototechnical performance available so far only in the Contax system. ZF lenses feature unusually high mechanical quality, fixed focal length, very precise manual focussing, reliability, and exceptional durability. Special attention is paid to guarantee absolute color matching throughout the whole range of lenses resulting in state-of-the-art image quality.
The first ZF lens will be the Planar T* 1,4/50 ZF, which, in its Contax RTS version, was rated the world's best fast standard lens. It will be followed by the Planar T* 1,4/85 ZF, which in its Contax RTS version became known as a great portrait lens.
Both lenses will become available in spring 2006. The pricing will be suitable competitive with similar items in the Nikon F-system. Several more ZF lenses will be introduced during 2006.
Iraakse fotojournalist vrijgelaten uit Abu Ghraib
De Iraakse fotojournalist en filmer Ali Omar Abrahem al-Mashhadani, die in augustus door coalitietroepen werd gearresteerd, is zondag vrijgelaten uit de beruchte gevangenis Abu Ghraib in Bagdad.
Ali Omar Abrahem al-Mashhadani, die tot zijn arrestatie voor Reuters werkzaam was, behoorde samen met Reuters-correspondent Majed Hameed en nog drie journalisten tot een groep van vijfhonderd gevangenen die naar huis mocht.
Reuters liet weten blij te zijn met de vrijlating, maar benadrukt dat een andere medewerker inmiddels al zeven maanden vastzit.
Mashhadani werd op 8 augustus opgepakt, nadat Amerikaanse mariniers zijn wijk hadden bestormd. Bij de doorzoeking van zijn huis troffen de militairen foto's en videobeelden aan die ze als verdacht bestempelden. Alhoewel Reuters de afgelopen maanden bij de autoriteiten materiaal aandroeg om de goede trouw van Mashhadani aan te tonen, bleef een positieve reactie uit. Een woordvoerder van het leger verklaarde dat Mashhadani werd gezien als een "veiligheidsrisico".
Ali Omar Abrahem al-Mashhadani, die tot zijn arrestatie voor Reuters werkzaam was, behoorde samen met Reuters-correspondent Majed Hameed en nog drie journalisten tot een groep van vijfhonderd gevangenen die naar huis mocht.
Reuters liet weten blij te zijn met de vrijlating, maar benadrukt dat een andere medewerker inmiddels al zeven maanden vastzit.
Mashhadani werd op 8 augustus opgepakt, nadat Amerikaanse mariniers zijn wijk hadden bestormd. Bij de doorzoeking van zijn huis troffen de militairen foto's en videobeelden aan die ze als verdacht bestempelden. Alhoewel Reuters de afgelopen maanden bij de autoriteiten materiaal aandroeg om de goede trouw van Mashhadani aan te tonen, bleef een positieve reactie uit. Een woordvoerder van het leger verklaarde dat Mashhadani werd gezien als een "veiligheidsrisico".
dinsdag, januari 17, 2006
Prijsuitreiking WNF-Ranger Photo Award 2005
Zaterdag 21 januari 2006 vindt de prijsuitreiking plaats van de WNF-Ranger Photo Award 2005 in het Museon in Den Haag. Van de bijna 1.200 foto's die zijn ingezonden voor deze natuurfoto-wedstrijd, zijn er 40 genomineerd voor de WNF-Ranger Photo Award 2005.
De WNF-Ranger Photo Award is een natuurfoto-wedstrijd voor kinderen tot en met 15 jaar. De wedstrijd is dit jaar voor de vijfde achtereenvolgende keer georganiseerd door de WNF-Rangerclub in samenwerking met het Museon. Naast de eerste prijs (de WNF-Ranger Photo Award) zijn er ook een tweede prijs, derde prijs en Publieksprijs te winnen. De Publieksprijs is de keuze van kinderen die hun stem hebben uitgebracht via de website van de WNF-Rangerclub.
De jury bestaat dit jaar uit de winnaar van vorig jaar, Miles Kooren (11 jaar), natuurfotograaf Willem Kolvoort en Pim Veth, ambassadeur van de WNF-Rangerclub en presentator van het TV-programma Rangers!.
Alle genomineerde foto's zijn van 21 januari tot en met 5 maart 2006 te zien in het Museon.
De WNF-Ranger Photo Award is een natuurfoto-wedstrijd voor kinderen tot en met 15 jaar. De wedstrijd is dit jaar voor de vijfde achtereenvolgende keer georganiseerd door de WNF-Rangerclub in samenwerking met het Museon. Naast de eerste prijs (de WNF-Ranger Photo Award) zijn er ook een tweede prijs, derde prijs en Publieksprijs te winnen. De Publieksprijs is de keuze van kinderen die hun stem hebben uitgebracht via de website van de WNF-Rangerclub.
De jury bestaat dit jaar uit de winnaar van vorig jaar, Miles Kooren (11 jaar), natuurfotograaf Willem Kolvoort en Pim Veth, ambassadeur van de WNF-Rangerclub en presentator van het TV-programma Rangers!.
Alle genomineerde foto's zijn van 21 januari tot en met 5 maart 2006 te zien in het Museon.
maandag, januari 16, 2006
Blooper
Bij de World Press Photo-verkiezing van de beste persfoto van het jaar 2004 viel een foto van Paul Vreeker in de prijzen. Het ging om een portret van een asielzoeker die zijn lippen had dichtgenaaid om zijn asielprocedure kracht bij te zetten.
Afgelopen weekend vond de verkiezing plaats van de beste kinderpersfoto van het jaar 2005, georganiseerd door het ANP en de stichting Krant in de Klas.
Groot was mijn verbazing toen in de selectie waaruit de kinderjury moest kiezen een oude bekende opdook. U raadt het al: de eerder genoemde foto van Paul Vreeker uit 2004.
Op een foto van WFA-persfotograaf Ronald Fleurbaaij zie je een jong jurylid bijna denken: Heb ik die plaat niet eens eerder gezien?
Een béétje dom van de organisatoren, lijkt me.
Afgelopen weekend vond de verkiezing plaats van de beste kinderpersfoto van het jaar 2005, georganiseerd door het ANP en de stichting Krant in de Klas.
Groot was mijn verbazing toen in de selectie waaruit de kinderjury moest kiezen een oude bekende opdook. U raadt het al: de eerder genoemde foto van Paul Vreeker uit 2004.
Op een foto van WFA-persfotograaf Ronald Fleurbaaij zie je een jong jurylid bijna denken: Heb ik die plaat niet eens eerder gezien?
Een béétje dom van de organisatoren, lijkt me.